|
|
|
|
|
Dankbaarheid op school
Dankbaarheid op school
Omdat we deze week dankdag vieren werd ik vanuit het bernewurk gevraagd of ik op de Mienskipskoalle langs wilde gaan om daar in de iets te vertellen over het thema dankbaarheid. Wanneer je met kinderen in contact komt dan is het altijd verrassend wat eruit komt. Het was na de pauze dus ze hadden lekker even uit kunnen razen buiten en dan met de Dominee in gesprek.
In de ene groep gaat dat makkelijker dan in de andere. We hebben het gehad over dankbaarheid, over dankdag zoals dat vroeger werd gevierd. In mijn jeugd gingen we met de hele klas naar de kerkdienst op woensdag en ’s middags was er een film in de zaal naast de kerk waar je dan ook weer met de hele klas zat. Maar goed, andere tijden, waar zijn de kinderen dankbaar voor? In de ene klas is dat vooral materieel zoals gamen bijvoorbeeld en in de andere klas wordt iets verder gedacht en zijn ze dankbaar voor het leven, voor gezondheid en voor mensen om hen heen.
Mooi om zo met kinderen in gesprek te zijn en om te zien waar ze mee bezig zijn. Mooie vragen werden er ook gesteld. Ik legde uit dat er vroeger vooral voor gewas en arbeid werd gebeden, dat er dan gebeden werd voor een goede oogst en dan na de oogst gedankt werd voor de oogst. ‘Ja, maar wat nu als je geen goede oogst hebt, waar dank je dan voor?’ We hebben het erover gehad dat je inderdaad wel dingen kunt vragen aan God, maar dat het niet altijd zeker is dat je het ook krijgt en dat je in ieder geval altijd nog wel zelf je best moet doen. We kunnen niet alles van God af laten hangen. God verwacht ook iets van ons.
Dankbaar zijn geeft ook iets positiefs in je leven. Wanneer je bedenkt waar je allemaal dankbaar voor bent, dan denk je even niet aan die dingen die je niet hebt. Een mooie oefening om regelmatig te doen. Waar ben je dankbaar voor? Bedenk een aantal dingen waar je dankbaar voor bent en doe dit regelmatig zodat je jezelf er telkens weer aan herinnert.
In de wereld gaat er van alles mis en ook in de kerk gaat er van alles mis en we maken ons zorgen over veel dingen die we zien gebeuren en ook over dingen waar we geen invloed op hebben. Wanneer we ons meer richten op de dingen die wel goed gaan en wanneer we daarbij stilstaan, wanneer we daar dankbaar voor zijn, dan geeft dat een goed gevoel, dan geeft dat weer even moed. En wanneer we dan zien waar we allemaal niet dankbaar voor kunnen zijn, dan zien we ook hoe goed we het eigenlijk hebben en dat kwam ook op school aan bod. We denken dan ook aan die mensen die niet de vrijheid hebben die wij hebben, die misschien niet eens naar school kunnen gaan omdat er geen school is. Kunnen we ook van onze overvloed met hen delen? Dat kan denk ik ja, maar dan begint het wel bij dankbaarheid, dan zie je hoe goed we het eigenlijk hebben en dan willen we vanzelf deze dingen delen met anderen.
Ds. Michiel van Blanken
| | terug
|
| |
|
|
|
|