Volleyballen in het koninkrijk Volleyballen in het koninkrijk

Het kerkelijk seizoen is weer afgetrapt met onze startzondag. Het thema is zoals eerder al genoemd.
“Als nieuw, leven in het licht van het koninkrijk”.
We spraken met elkaar over dat koninkrijk tijdens de dienst op startzondag aan de hand van het verhaal van de werkers die allemaal het dagloon kregen terwijl de één de hele dag had gewerkt en de ander maar een paar uur. Dat is, in het licht van het koninkrijk. Is dat eerlijk in onze ogen? Verdienen deze werkers beide hetzelfde? In de ogen van ons, in de ogen van de wereld misschien wel. Maar bij God is het anders zoals we al zo vaak hebben gehoord. Hoe kan dat dan bij ons ook anders?

We hebben daarvan ook in het startweekend een voorbeeld gezien. We hebben met twee teams uit De Lege Geaen meegedaan met het volleybaltoernooi van de PKN Sneek. Dit wordt altijd georganiseerd in het startweekend en ze konden wel twee teams erbij gebruiken. Maar de regels waren wel aangepast, er mocht niet gesmasht worden en er werd alleen onderhands opgeslagen. Volgens de regels van de wereld zou je kunnen zeggen, wat een onzin, bij een toernooi geld toch het recht van de sterkste? Waarom zulke kinderachtige regels? Maar door deze regels wordt het ineens voor veel meer mensen leuk om te gaan volleyballen, niet alleen voor de mensen die het al jarenlang doen, maar ook voor mensen die het leuk vinden om sportief bezig te zijn.

Niet het recht van de sterkste telt, niet het winnen was het belangrijkste, maar het plezier onderling en de gezelligheid waren belangrijker. En hoe doen we dat in de kerk? Hoe passen we dit toe in ons dagelijks leven. Ja, de laatsten zullen de eersten zijn en de eersten de laatsten, maar waar horen wij dan bij? Hebben wij in de kerk, in ons dagelijks leven oog voor de mensen die achteraan staan? Voor de mensen die er niet bij horen? Laten wij het recht van de sterkste gelden of het recht van de zwakste. Wat heeft die zwakkere te zeggen in onze kerk? Heeft die een plaats, of is daar geen plaats voor in onze gemeenschap? Best lastige vragen waar je mee aan de slag zou moeten als kerk denk ik. Hoe hebben wij oog voor de zwakkeren, niet alleen door te collecteren voor mensen in nood, maar ook voor de zwakkeren die niet in de kerk komen omdat ze zich minder, de zwakkere voelen.

We doen ons best, maar soms denk ik dat we nog wel wat meer mogen doen voor de zwaksten in de samenleving. Voor de mensen die net even anders zijn dan wij. Zien we hen ook staan of horen ze er niet bij omdat ze anders zijn. Moeten zij zich maar aanpassen of kunnen wij iets aanpassen? Om weer terug te komen op het volleyballen, we mogen wel het spelletje spelen, maar we mogen ons ook aanpassen aan de mensen die minder getraind zijn, die minder goed mee kunnen komen. We moeten ons best doen om ook de mensen erbij te betrekken die het spelletje (nog) niet zo goed onder de knie hebben.

datum en tijdstip 27-10-2024 om 09.30 uur

datum en tijdstip 03-11-2024 om 09.30 uur